درفروردین ماه سالروز اولین حمله رژیم به ترکمن صحرا

درفروردین  ماه سالروز اولین حمله رژیم به ترکمن صحرا

روز ششم فروردین مصادف است با اولین حمله رژیم جمهوری اسلامی به ترکمن صحرا

در جریان انقلاب دهقانان زحمتکش ترکمن صحرا برای دستیابی به حقوق از دست رفته خود اقدام به ایجاد شوراهای دهقانی در روستاهای ترکمن صحرا نمودند و ستاد مشترکی به منظور پیشبرد اهداف خود در شهر گنید کاووس به وجود آوردند. زمین داران بزرگ با حمایت رژیم جمهوری اسلامی توطئه های پی در پی را علیه دهقانان دامن میزدند. شهرگنبد عمدتا توسط مردم اداره میشد.از اوایل فروردین رژیم گله های پاسدار خود را روانه ترکمن صحرا می کند.آنها برای ایجاد درگیری به دنبال مستمسکی میگشتند. روز پنجم فروردین ۵۸ یک جوان ۲۲ ساله به نام آراز دردی پور،سیگار فروش به دست پاسداران به قتل رسید.

چند روز قبل از ۶ فروردین در اعتراض به کشتار سنندج،کانون فرهنگی – سیاسی خلق ترکمن اعلام تشکیل یک میتینگ میکند. ساعت ۲ بعدازظهر روز ۶ فروردین جمعیتی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در باغ ملی گنبد محل تعیین شده میتینگ تجمع میکنند. ساعت ۵/۲ صدای شلیک تیرهای هوائی توسط پاسداران اعزامی آغاز میگردد. مردم ابتدا وقعی به این تحریکات نمی نهند ولی چیزی نمیگذرد که تیراندازی بسوی جمعیت آغاز میگردد.

در اولین یورش مزدوران ۲۰ نفر زخمی میشوند . شهر بهم میریزد. پاسدارارن چون گوریل های وحشی به مردم هجوم می برند و کتابخانه کانون فرهنگی – سیاسی خلق ترکمن را آتش می زنند. پاسداران تهاجم را از محل میتینگ به تمام شهر گسترش می دهند. مردم به دفاع و مقابله برمی خیزند.توطئه زمین داران موفق می شود.از صبح روز بعد ۷ فروردین، تعرض ترکمن های خشمگین آغاز می گردد و تا شب ۳/۲ شهر به تصرف آنها در میآید. رژیم پاسداران بیشتری از شهرهای مختلف به محل گسیل میدارد.تعداد زیادی از مزدوران کشته میشوند و خلق ترکمن نیز شهدائی در دفاع از حقوق خود نثار می کنند. بسیاری از مردم عادی دستگیر و زندانی میشوند. این سرآغاز درگیری های دیگری میشودذ که بعدها فاجعه های دیگری آفرید و شهدائی چون توماج ها را بجا گذاشت.اسناد و مدارک نشان می دهد که چگونه سران رژیم چون خامنه ای، بهشتی و بنی صدر در دفاع از زمین داران در این قتل عام نقش داشتند

برای اطلاعات بیشتر به فیلم حرف بزن ترکمن که در این صفحه آمده است مراجعه نمایید.

بیان دیدگاه